Oceń odpowiedzi na 4-stopniowej skali, gdzie 1 oznaczało Rzadko/Nigdy, 2 – Czasami, 3 – Często, a 4 – Prawie zawsze:1. Z łatwością koncentruję się na tym, co robię w danym momencie.
2. Zazwyczaj potrafię dokładnie opisać jak się czuję w danym momencie.
3. Łatwo się rozpraszam.
4. Z łatwością podążam za swoimi myślami i uczuciami.
5. Próbuję nie osądzać myśli, które pojawiają się w mojej głowie.
6. Potrafię skoncentrować się na chwili obecnej.
7. Potrafię skupić uwagę na jednej rzeczy przez długi czas.
8. Potrafię skoncentrować się na chwili obecnej.
9. Potrafię skupić uwagę na jednej rzeczy przez długi czas.
Narzędzie składa się z 10 itemów (Feldmann, 2006), które służą do oceny poziomu uważności jako całości, w tym jej czterech głównych komponentów: zdolności do regulacji uwagi, orientacji na obecne lub bezpośrednie doświadczenie, świadomości bieżącego doświadczenia oraz postawy akceptacji lub nieosądzania wobec doświadczenia (1-czynnikowy konstrukt). Polska adaptacja: Dębek, A. (2024). Polska adaptacja i walidacja narzędzia do pomiaru CAMS-R. Testy Psychologiczne w Praktyce i Badaniach, 1, 135-156,
MAAS (Bohlmeijer i in., 2011) mierzy takie komponenty uważności jak uwaga i świadomość, jednak nie zakłada pomiaru aspektów odnoszących się do postawy, tj. akceptacji i nieoceniania (polska adaptacja: Radoń, 2014). Ze względu na to, że rozwój postawy pełnej akceptacji i nieosądzania to istotny element interwencji klinicznych opartych o uważność (Baer, 2003).
Natomiast FFMQ (Baer i in., 2008) to 39-itemowy kwestionariusz do pomiaru pięciu elementów ogólnej tendencji do bycia uważnym w codziennym życiu: obserwowania, opisywania, działania ze świadomością, nieosądzania wewnętrznego doświadczenia i niereagowania na wewnętrzne doświadczenie. Ograniczeniem skali jest jednak jej długość – posiada ponad dwukrotnie więcej twierdzeń niż inne skale do pomiaru uważności, co czyni ją mniej ekonomiczną i bardziej obciążającą dla respondentów. Skrócona jej wersja posiada 24 itemy (polska adaptacja: Radoń i Rydzewska, 2018).