Skala Świadomej Obecności
Brown i Ryan, 2003; adapt. Radoń, S. (2014). Walidacja Skali Świadomej Obecności. Studia Psychologica, 14 (1), 51-70.
Poniżej znajduje się zbiór stwierdzeń dotyczących twoich codziennych doświadczeń. Korzystając ze skali 1-6 oceń jak często je obecnie doświadczasz. Prosimy, abyś oceniał je bardziej, jak je odczuwasz a nie , jakie one powinny być. Prosimy potraktować każde stwierdzanie osobno bez odnoszenia go do innych.
1 —————- 2 ————– 3 ————– 4 —————- 5 ——————- 6
Prawie zawsze Bardzo często Dość często Rzadko Bardzo rzadko Prawie nigdy
- Potrafię doświadczać pewnych emocji i nie być ich świadomym przez pewien czas.
- Psuję lub rozlewam różne rzeczy z powodu nieostrożności, braku uwagi lub myślenia o czymś innym.
- Mam trudności w koncentrowaniu się na tym, co dzieje się w teraźniejszości.
- Mam tendencje do szybkiego zmierzania do celu bez zwracania uwagi na to, co przytrafia mi się po drodze.
- Mam tendencję do nieodczuwania napięcia fizycznego lub dyskomfortu aż do momentu aż zawładną moją uwagą.
- Zapominam imienia osoby zaraz po tym, jak usłyszę je po raz pierwszy.
- Funkcjonuję jak automat, nie uświadamiając sobie tego, co robię.
- Pochopnie angażuję się w różne czynności bez zwracania na nie uwagi.
- Jestem tak skoncentrowany/a na celu, jaki chcę osiągnąć, że tracę kontakt z tym, co obecnie robię, aby go zdobyć.
- Wykonuję zadania i prace automatycznie bez uświadamiania sobie tego, co robię.
- Łapię się na tym, że słucham kogoś „jednym uchem” robiąc coś innego w tym samym czasie.
- Jeżdżę w przeróżne miejsca i czasem dziwię się, dlaczego tam się znalazłem/am.
- Uważam, że cięgle jestem zajęty/a rozważaniem na temat przyszłości i przeszłości.
- Uważam siebie za kogoś, kto robi pewne rzeczy bez zwracania na nie uwagi.
- Jem nie będąc świadomym tego, że jem.
KLUCZ:
Akceptacja: 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15
Świadome Działanie: 3, 6, 12, 13
Uwaga: Madvedev (2016) sugeruje, żeby odrzucić itemy 6 i 15 ze względu na słabe ładunki (model 1-czynnikowy)
The Polish adaptation was assessed in a sample of 410 people (128 artistic gifted young people 15-19 y.o. and 282 students 20-50 y.o.). The results confirmed the reliability of the Polish version of MAAS (Alfa-Cronbach = 0,81-0,85; stability: r=0,81-0,91) for people 15-50 y.o. and the validity: 2-factor model for 15-19 y.o. (χ2=1,25; GFI=0,93; AGFI=0,89; CFI=0,91; RMSEA=0,04 [0,02-0,06]; PCLOSE=0,88) and 1-factor for 20-50 y.o (χ2=1,31; GFI=0,91; AGFI=0,89; CFI=0,92; RMSEA=0,05 [0,02-0,07]; PCLOSE=0,49).
Revision Radoń (2025), in press
Młodzież
Dorośli
Tabela 1. Współczynniki konfirmacyjnej analiza czynnikowej MAAS
Grupy | χ2 | GFI | AGFI | CFI | PCLOSE | RMSEA |
Młodzież | 1,207 | .920 | .870 | .952 | .688 | .040 |
Dorośli | 1,195 | .915 | .862 | .958 | .663 | .041 |
Oznaczenia: = χ2 – test niezależności; GFI – wskaźnik dobroci dopasowania; AGFI – standaryzowany wskaźnik dobroci dopasowania; CFI – wskaźnik porównawczy dopasowania; RMSEA – granica błędu dla modeli dobrze dopasowanych; PCLOSE – test bliskości
MAAS-5
(Brown, 2003; adapt. Radoń, niepublikowane)
- Miałem/am trudności w koncentrowaniu się na tym, co się dzieje
- Robiłem/am coś bez zwracania na to uwagi
- Bywałem/am ciągle zajęty/a rozważaniem na temat przyszłości i przeszłości.
- Nieraz robiłem/am coś automatycznie, nie będąc świadomym/a tego, co robię
- Pochopnie angażowałem/am się w różne czynności bez zwracania na nie uwagi.
Młodzież
Dorośli
Tabela 2. Współczynniki konfirmacyjnej analiza czynnikowej MAAS-SF
Grupy | χ2 | GFI | AGFI | CFI | PCLOSE | RMSEA |
Młodzież | 1,481 | .982 | .945 | .984 | .384 | .047 |
Dorośli | 1,284 | .977 | .930 | .927 | .422 | .050 |
Oznaczenia: = χ2 – test niezależności; GFI – wskaźnik dobroci dopasowania; AGFI – standaryzowany wskaźnik dobroci dopasowania; CFI – wskaźnik porównawczy dopasowania; RMSEA – granica błędu dla modeli dobrze dopasowanych; PCLOSE – test bliskości